تغییراتی کوچک در سبک زندگی برای حفظ سلامت بینایی

برخی تغییرات بینایی را می توان با افزایش سن انتظار داشت. ممکن است تغییری در نحوه درک رنگ ها یا نحوه تمرکز چشمان شما ایجاد شود. ممکن است برای خواندن یا رانندگی به نور بیشتری نیاز داشته باشید. بسیاری از مردم تعجب می کنند که چگونه می توانند بینایی خود را پس از مشاهده این تفاوت ها بهبود بخشند. خوشبختانه، اگرچه تغییرات جزئی بخشی طبیعی از پیری است، بسیاری از اختلالات بینایی قابل پیشگیری و درمان هستند.

برخی از تغییرات بینایی مرتبط با سن را میتوان با جراحی، عینک یا لنز تماسی اصلاح کرد. شما همچنین می توانید با مراقبت از سلامت خود قبل از شروع مشکلات جدی، بینایی خود را تیز نگه دارید. برخی تمرینات ساده حتی می توانند بینایی شما را سالم نگه دارند.

کریستوفر ای. استار، دکتر FACS، چشم پزشک در ویل در مرکز چشم پزشکی کورنل، می‌گوید: «مهم‌ترین و ساده‌ترین تمرین برای به خاطر سپردن، قانون ۲۰-۲۰-۲۰ است. هنگامی که با رایانه کار میکنید، هر ۲۰ دقیقه، به مدت ۲۰ ثانیه، با نگاه کردن به دوردست به جسمی که در فاصله ۲۰ فوتی(۶ متری)یا بیشتر است، استراحت کنید.

بسیاری از مشکلات بینایی در صورت کشف زودهنگام قابل درمان یا کنترل هستند. با این حال، زمانی که از دست دادن بینایی شروع شود، ممکن است غیر قابل برگشت باشد. امروز برای مراقبت از چشمان خود اقداماتی را انجام دهید تا در آینده از بینایی خود محافظت کنید.

عوامل خطر

بیماری های چشمی در افراد مسن شایع است اما در هر سنی ممکن است رخ دهد. در صورتی که:

  • اضافه وزن دارند
  • سابقه خانوادگی یا شخصی مشکلات چشمی داشته باشید
  • سایر بیماری های مزمن از جمله دیابت، بیماری گریوز یا فشار خون بالا داشته باشید

بیماری های رایج چشم

شایع ترین نوع مشکل چشم، عیوب انکساری است. این شرایط بر نحوه تمرکز نور در چشم شما تأثیر می گذارد و عبارتند از:

  • آستیگماتیسم
  • دوربینی
  • نزدیک بینی
  • پیرچشمی

بیشتر عیوب انکساری در دوران کودکی ایجاد می شود و به دلیل مشکلات در شکل چشم ایجاد می شود. استثنا این قضیه پیرچشمی است که به دلیل از دست دادن انعطاف پذیری و قدرت عدسی شناشی از افزایش سن ایجاد می شود.

دکتر استار می گوید: «با افزایش سن، ماهیچه های چشم ما که از نزدیک تمرکز می کنند ضعیف می شوند. معمولاً از حدود ۴۰ سالگی شروع می شود و تا ۶۵ سالگی و بالاتر پیشرفت می کند.

سن ممکن است عاملی در سایر بیماری‌های چشمی باشد که می‌تواند باعث آسیب شدید شود، اما بخشی طبیعی از پیری نیست. این شرایط اغلب قابل درمان یا کاهش است. با این حال، اگر به موقع تشخیص داده نشود، ممکن است منجر به کاهش چشمگیر بینایی شود. مثالها عبارتند از:

  • دژنراسیون ماکولا وابسته به سن، وضعیتی که باعث تجزیه سلول های چشم می شود
  • آب مروارید، کدر شدن عدسی چشم
  • رتینوپاتی دیابتی، مشکل رگ های خونی در چشم
  • گلوکوم(آب سیاه) ، وضعیتی که به عصب بینایی آسیب می رساند
  • سایر بیماری های چشمی، مانند سندرم بینایی کامپیوتری، ممکن است منجر به از دست دادن بینایی نشود، اما همچنان ممکن است چشم های شما را بی دلیل تحت فشار قرار دهد. این حالت ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که ساعت های طولانی را پشت کامپیوتر می گذرانید.

دکتر استار می‌گوید: «تخمین زده می‌شود که وقتی به رایانه خیره می‌شوید تا ۵۰ درصد کمتر در دقیقه پلک می‌زنید». “این منجر به خشکی می شود. همانطور که روز می گذرد، خستگی ناشی از خیره شدن به این گونه اهداف از راه دور، مانند رایانه یا دستگاه تلفن همراه، سردرد پیشانی و فشار چشم و تاری دید ناشی از ضعیف شدن عضلات در طول روز خواهید داشت.

گاهی اوقات مشکلات بینایی ناشی از مشکلات سیگنال هایی است که بین چشم و مغز جریان دارد. این مسائل ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. به عنوان مثال، کودکان گاهی اوقات دچار تنبلی چشم می شوند. این زمانی است که یک چشم دید بهتری نسبت به دیگری دارد و مغز به اطلاعات چشم قوی‌تر متکی است. در بزرگسالان، مشکلات بینایی ممکن است ناشی از آسیب مغزی، عفونت یا سکته باشد.

معاینات چشم برای پیشگیری از بیماری بینایی و حفظ سلامت چشم

بسیاری از بیماری های چشمی در مراحل اولیه علائمی ندارند. به گفته موسسه ملی چشم، یک معاینه جامع چشم که شامل گشاد کردن مردمک میشود، تنها راه تشخیص زودهنگام بسیاری از بیماری های چشمی است.

در طول گشاد شدن مردمک، پزشک قطره هایی را در چشمان شما قرار می دهد تا منافذ گرد در مرکز به نام مردمک را باز کند. سپس از یک لنز بزرگنمایی تخصصی برای بررسی آسیب‌ها در چشم استفاده می کنند.

معاینه چشم شما همچنین شامل آزمایشاتی برای بررسی خواهد بود:

  • عملکرد عضلات چشم
  • دید محیطی، یا اینکه در حین نگاه کردن به جلو چقدر می توانید از کناره ببینید
  • فشار چشمان شما
  • پاسخ به نور
  • وضوح دید

افراد مبتلا به دیابت یا فشار خون بالا معمولاً به حداقل یک معاینه سالانه جامع چشم با گشاد کردن مردمک نیاز دارند.

حتی اگر جوان و سالم هستید، یک معاینه جامع چشم ممکن است مفید باشد. موسسه ملی چشم گزارش می دهد که بیش از 150 میلیون نفر در ایالات متحده دارای عیوب انکساری هستند که ممکن است با جراحی، عینک یا تماس اصلاح شود. با این حال، بسیاری از مردم نمی‌دانند که به وضوح آن‌طور که می‌توانستند نمی‌بینند.

دکتر استار می‌گوید: «سنین مختلف و افراد مختلف با عیوب انکساری متفاوت مانند آستیگماتیسم، دوربینی یا نزدیک‌بینی نیازهای متفاوتی برای انتخاب عینک ایده‌آل دارند.»

راه های طبیعی برای کمک به بهبود بینایی و سلامت چشم

شما می توانید اقداماتی را برای کمک به بهبود سلامت چشم و جلوگیری از کاهش بینایی به تنهایی انجام دهید:

  • سیگار نکش
  • یک رژیم غذایی سالم و متعادل با سبزیجات تیره و برگدار و ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ بخورید.
  • به طور منظم ورزش کن.
  • در طول فعالیت هایی که ممکن است برای چشم شما خطرناک باشد، مانند کار در حیاط، ورزش یا تعمیرات منزل از عینک محافظ استفاده کنید.
  • قبل از استفاده از لنزهای تماسی دست های خود را بشویید.
  • از عینک آفتابی با 99% یا 100% محافظت در برابر UVA و UVB استفاده کنید.
  • افرادی که کارهای کامپیوتری زیادی انجام می دهند باید عینک های کامپیوتری را برای محافظت از دید خود در طول روزهای طولانی کار در مقابل صفحه نمایش در نظر بگیرند.

دکتر استار می‌گوید: «عینک‌های کامپیوتری، عینک‌هایی هستند که به طور ایده‌آل برای فاصله متوسطی که رایانه‌های رومیزی معمولاً در آن قرار می‌گیرند، مناسب هستند». عینک این فاصله را در فوکوس نگه می‌دارد و فشار زیادی را بر روی ماهیچه‌های چشم کاهش می‌دهد تا همه چیز را در فوکوس نگه دارد. این باید به افرادی که در طول روز با خستگی چشم دست و پنجه نرم می کنند کمک کند.»

مدیریت شرایط مزمن مانند دیابت نیز می تواند سلامت چشم شما را بهبود بخشد. هرچه زودتر برای مدیریت سلامت خود قدم بردارید، بهتر است.

افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ یا ۲ در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به چندین بیماری چشمی مانند آب مروارید، ادم ماکولا دیابتی و رتینوپاتی دیابتی هستند.

تقریباً ۳۳ درصد از افراد مبتلا به دیابت ۴۰ ساله یا بالاتر قبلاً علائم رتینوپاتی دیابتی را ایجاد کرده اند. اما اگر رتینوپاتی دیابتی به موقع کشف و درمان شود، خطر نابینایی را می توان تا ۹۵ درصد کاهش داد.

درمان بیماری های بینایی و چشم

دید ضعیف ناشی از عیوب انکساری اغلب با عینک، لنز تماسی یا جراحی قابل اصلاح است. درمان سایر بیماری های چشمی به علت و میزان شدت آن بستگی دارد. ممکن است شامل قطره چشم، داروها، لیزر درمانی یا جراحی باشد.

اگر چشم های شما با هم کار نمی کنند یا در حرکات چشم مشکلی وجود دارد، متخصصی به نام ارتوپتیست ممکن است بتواند کمک کند. همچنین اگر مغز در مشکلات بینایی شما درگیر باشد، ممکن است به متخصص چشم پزشکی اعصاب مراجعه کنید.

یک معاینه جامع چشم یک راه عالی برای همه برای مراقبت از سلامت چشم است. اما اگر متوجه تغییرات شدید یا در معرض خطر بیماری های چشمی هستید، ضروری است.

دکتر استار می گوید: «هرکسی که در چشم یا بینایی خود تغییری دارد باید مستقیماً به چشم پزشک مراجعه کند. بهتر است که آن را به شیوه ای مناسب ارزیابی کنیم تا اینکه بنشینیم و امیدوار باشیم که به خودی خود بهتر شود.

 

لینک مقاله:

https://weillcornell.org/news/how-to-improve-vision-and-maintain-eye-health

 

Loading

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.