راهنمای استفاده از کامپیوتر برای کاربران کم بینا

به طور کلی، افراد کم بینا می توانند از همان وسایل کمکی کم بینایی برای مشاهده صفحه نمایش کامپیوتر استفاده کنند که برای فعالیت های منظم خواندن استفاده می کنند. این ابزار عبارتند از ذره بین های نصب شده روی عینک، ذره بین های دستی و ذره بین های مستقل.

همچنین، نرم افزار ویژه ای برای نمایش محتوا بر روی صفحه نمایش رایانه ها و سایر دستگاه های دیجیتال با چاپ بزرگ توسعه یافته است. سایر برنامه ها هم هستند که می توانند متن و سایر محتوای بصری را با صدایی مصنوعی به صورت بلند بخوانند.

این دستگاه‌های کم‌بینایی تطبیقی ​​به افراد کم بینا اجازه می‌دهند همان وظایف مرتبط با رایانه را مانند افراد بینا انجام دهند – مانند پردازش کلمه، ایجاد و استفاده از صفحات گسترده و مشاهده آنلاین صفحات وب.

 

بزرگنمایی صفحه نمایش

اکثر سیستم‌عامل‌های رایانه و مرورگرهای اینترنتی به شما این امکان را می‌دهند که اندازه صفحات وب و متن روی صفحه رایانه خود را افزایش دهید تا آنها را برای کاربران کم‌بینا قابل مشاهده کنید.

در اینجا چند نکته ساده برای تنظیم اندازه متن آورده شده است:

  • در اکثر مرورگرهای رایانه شخصی می‌توانید با نگه داشتن کلید Control یعنی (Ctrl) روی صفحه‌کلید و ضربه زدن روی کلید «+» صفحه وب را روی مانیتورتان بزرگ کنید. (اگر از مک استفاده می‌کنید، کلید Command را در عین حال روی کلید «+» ضربه می‌زنید، نگه دارید.)
  • برای کم کردن بزرگنمایی، در حالی که کلید کنترل (یا کلید فرمان) را نگه داشته اید، روی کلید “-” ضربه بزنید.
  • برای برگرداندن نما به اندازه واقعی، روی کلید “0” (صفر) ضربه بزنید و در عین حال کلید Control یا Command را نگه دارید.
  • برخی از دستگاه‌ها، مرورگرها و برنامه‌ها نیز امکان بزرگ‌نمایی متن و تصاویر را با دستور «Zoom» در منوی View در بالای پنجره مرورگر ارائه می‌کنند.

 

نرم‌افزار بزرگ‌نمایی صفحه شخص ثالث یک مرحله اضافی را انجام می‌دهد و نه تنها متن بزرگ‌تر، بلکه نمادهای بزرگ‌تر، نشانگرهای ماوس و سایر موارد ناوبری را نیز نمایش می‌دهد. محصولاتی مانند Zoom Text، SuperNova Magnifier و MAGic متن و تصاویر روی صفحه نمایش شما را بزرگ می کنند. همچنین، فردی که بینایی ضعیفی دارد، هنگام استفاده از رایانه رومیزی با اندازه صفحه نمایش بزرگ (21 اینچ یا بزرگتر) بیشترین بهره را از این گزینه ها برای بزرگنمایی چاپ و تصاویر خواهد برد.

برنامه MAGic
برنامه MAGic
برنامه SuperNova
برنامه SuperNova

افرادی که بینایی تونلی ناشی از گلوکوم یا نقاط کور مرکزی ناشی از دژنراسیون ماکولا (AMD) دارند ممکن است خواندن کل صفحه کامپیوتر را دشوار و خسته کننده بدانند. این یکی از دلایلی است که “کامپیوترهای سخنگو” اختراع شدند. کامپیوترهای سخنگو توسط نرم افزار صفحه خوان مبتنی بر سیستم های تشخیص کاراکتر نوری (OCR) کار می کنند که ابتدا متن را در یک سند پردازش کلمه یا صفحه وب اسکن می کند و سپس متن را به صدا تبدیل می کند. نتیجه یک صدای مصنوعی است که نه تنها متن واقعی بلکه موارد مهم ناوبری مانند مکان نما را نیز با صدای بلند می خواند.

برنامه صفحه‌خوان VoiceOver اپل محتوای روی iPad شما را با صدای بلند می‌خواند. با برنامه های صفحه خوان، حتی افراد کاملاً نابینا نیز می توانند از رایانه استفاده کنند زیرا هم متن و هم نمادها را به گفتار تبدیل می کنند. برخی از گزینه های صفحه خوان عبارتند از: MAGic LVS. Serotek System Access To Go; صفحه خوان SuperNova; و ZoomText Magnifier/Reader. گزینه دیگر یک صفحه خوان داخلی ساده به نام Narrator است که در ویندوز 2000 مایکروسافت گنجانده شده است. با این حال، این برنامه فقط با برنامه های خاص مایکروسافت کار می کند. اگر از سیستم عامل Chrome OS Google استفاده می کنید، این سیستم دارای یک صفحه خوان به نام ChromeVox است. اگر کاربر مک هستید، اپل یک صفحه‌خوان به نام VoiceOver را در نظر گرفته است.

Voice over در سیستم عامل IOS
Voice over در سیستم عامل IOS
Chrome vox
Chrome vox

اگر دید کاربردی دارید، اما گاهی اوقات با خواندن متن خاصی مشکل دارید، یک برنامه خواندن صفحه نمایش ساده ممکن است این کار را انجام دهد و احتمالاً یادگیری آن آسان‌تر خواهد بود، زیرا فقط متنی را که می‌خواهید با صدای بلند خوانده شود انتخاب می‌کنید. Panopreter، Natural Reader و ReadSpeaker Text Aid همگی این نوع عملکرد را ارائه می دهند.

 

تابش نور صفحه و تنظیمات کنتراست برای کم بینایی

اگر دید ضعیفی دارید، باید از تنظیمات کنتراست بالاتر روی صفحه نمایش رایانه خود استفاده کنید. تنظیمات مناسب را از این طریق پیدا خواهید کرد:

  • کنترل پنل را در رایانه شخصی خود انتخاب کنید.
  • کادر محاوره ای Display Properties را باز کرده و Appearances یا Settings را انتخاب کنید.
  • در زیر تب Appearances and Themes در نرم افزارهای مدرن تر، گزینه High Contrast را انتخاب کنید.
  • در بخش کنترل پنل در نرم‌افزارهای مدرن، ممکن است برگه‌ای برای گزینه‌های دسترسی داشته باشید که حاوی نکاتی برای تنظیمات کم‌بینایی است.

اگر Mac دارید، System Preferences و سپس Displays را انتخاب کنید. سپس گزینه هایی برای تنظیم وضوح صفحه برای افزایش کنتراست و تغییر ظاهر پیدا خواهید کرد که به شما امکان می دهد رنگ ها را انتخاب کنید.

متن تیره نمایش داده شده در پس زمینه های روشن به طور کلی بهترین ترکیب رنگ برای افرادی با دید ضعیف در نظر گرفته می شود.

برای کاهش تابش خیره کننده بر روی صفحه نمایش رایانه خود، مطمئن شوید که پرده های پنجره را تنظیم کرده اید تا از بازتاب نور بیرونی جلوگیری شود. همچنین، موقعیت صفحه نمایش خود را تنظیم کنید تا تابش نور ناشی از انعکاس نورهای داخل خانه را کاهش دهید. 

 

در صورت نیاز، صفحه‌نمایش‌ها و هودهای ویژه‌ای در دسترس هستند تا در اطراف صفحه نمایش رایانه شما قرار بگیرند تا دید را به حداکثر برسانند.

 

منبع متن:

https://www.kobrinmartin.co

Loading

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.